سید هادی میرمیران
اظهارات دیگران
علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر ایران: انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران و نیز تأسیس موزه ملی معماری، دو پیشنهاد اساسی و مهم میرمیران در روزهای پایان حیاتش بوده است. او به جمعیت، انجمن، شهر و استان خاصی تعلق ندارد، بلکه یک معمار ملی است، با ایدههای شرقی و پشتوانه باشکوه معماری فاخر و اصیل ایرانی. هادی میرمیران به نظرایرج اعتصام سرآغاز نسل جدید معماری ایران است، در کشوری که سنت معماری غنی و دیرینه دارد، سنتی که میرمیران آن را عمیقاً میشناسد و به آن عشق میورزد ولی هرگز حاضر به تقلید سطحی و شکلی گذشته آن نیست بلکه با تمام وجود خصوصیات را حس میکند و به آن بها میدهد که خواه ناخواه در محصولات معماری آن منعکس شده و خواهد شد.
مهمترین ویژگیهای کارهای میرمیران
- حفظ روح معماری کهن ایران با روشهای نوین طراحی.
- توجه و تأکید بر «زمینه» و «تاریخ»، با هدف احیای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
- ایجاد پیوند و بهرهگیری از میراث گذشته حرکتی مستمر از «صورت» به «معنی»، یا از «فرم» به «مفهوم»
- رهایی از قید «فرمها و الگوها»ی گذشته
- توجه و تأکید بر «فضا» به عنوان جوهر اصلی و مهمترین موضوع معماری
- تکیه بر الگوها و فرمهای تاریخی
رویکرد شکلی معماری هادی میر میران
آثار معماری میر میران را میتوان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد:
۱. استفاده از دیاگرام فرم، آثار معماری میر میران در پروژههای ابتدای دههٔ هفتاد خورشیدی، از این روش در طراحی کارهای معماری خود استفاده کرده است. در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری، طراحی را آغاز کرده _ یا به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع میکند_ و در روند طراحی، گاهی پروژه تا آخر تحت تأثیر همان دیاگرام اولیه باقیمانده و گاهی دچار تغییرات شگرفی شده است مانند پروژه کتابخانهٔ ملی ایران(۱۳۷۳).
۲. استفاده از دیاگرام فرم اثار هنری و طبیعت، در این مرحله میر میران با استفاده از فرمهای موجود در طبیعت یا آثار هنری موجود شروع به طراحی کرده اما، در روند طراحی، کاملاً از آنها فاصله گرفته و به پروژهای با دیاگرام متفاوت دست مییابد. او در پروژه موزهٔ ملی آب ایران(۱۳۷۴) از خواص شکلی دو عنصر آب و خاک استفاده میکند و در پروژهٔ بانک توسعه صادرات ایران (۱۳۷۶) از فرم مکعبی شکل استفاده کرده که شکافی در آن قرار دارد و یاد آور فرم گاو صندوقی است که درش اندکی باز مانده است.
۳. استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین این دیاگرام را میتوان در آثار گذشتهٔ میرمیران هم مشاهده کرد، اما در چند پروژهٔ متأخر نقش اساسی را در ساماندهی پروژهها به عهده میگیرد. خصوصیت اصلی این فضای بینابین ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری است. مانندپروژهٔ کانون وکلای دادگستری تهران(۱۳۸۰_۱۳۷۴)از جمله آثاری است که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده است.[۴]
برخی از افتخارات وی
مشاور برگزیده وزارت مسکن و شهرسازی بعنوان”بهترین مشاور شهرسازی” – ۱۳۷۰
جایزه اول در مسابقه شرکت خانه سازی ایران برای ” مجتمع ایل گلی تبریز” – ۱۳۷۱
مقام اول (جایزه آبادی) در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی برای”طرح احیاء مجموعه کریمخانی شیراز”
مقام اول در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی ایران برای ” طرح آمادهسازی اراضی شهر جدید بهارستان”
جایزه نخست و مقام اول در مسابقه فرهنگستانهای جمهوری ایلامی ایران – ۱۳۷۳
جایزه نخست و مقام اول برای طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری، رفسنجان – ۱۳۷۳
جایزه نخست و مقام اول در مسابقه طراحی بدنه شرقی چهار باغ اصفهان – ۱۳۷۴
جایزه دوم در مسابقه طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران – ۱۳۷۴
تقدیر نامه افتخار (HONORABLE MENTION) بعنوان طرح برگزیده در مسابقه بینالمللی برای طرح کتابخانه ملی شورای شهر کانسای- کان ژاپن – ۱۳۷۵
رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان استانداری تهران – ۱۳۷۵
طرح برتر در مسابقه طراحی ساختمان جدید وزارت نیرو – ۱۳۷۵
لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشنوارخ مهندسی ساختمان برای طرح بهسازی و نوسازی میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان – ۱۳۷۵
گذری بر برخی از آثار وی
- طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) – [قم – ۱۹۹۹] – [طراحی های شهری]
- طرح احیای منطقه تاریخی تبریز – [تبریز – ۱۹۹۵] – [طراحی های شهری]
- طرح احیای منطقه تاریخی-فرهنگی شیراز – [شیراز – ۱۹۹۳] – [طراحی های شهری]
- طرح بهسازی و نوسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان – [اصفهان – ۱۹۹۱] – [طراحی های شهری]
- طرح بدنه شرقی چهارباغ اصفهان – [اصفهان – ۱۹۸۹] – [طراحی های شهری]
- طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز – [تبریز – ۱۹۹۳] – [طرح های مجتمع های مسکونی]
- طرح مجتمع مسکونی غرب تهران – [تهران – ۱۹۹۲] – [طرح های مجتمع های مسکونی]
- مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست جمهوری – [تهران – ۲۰۰۱] – [طرح های معماری]
- سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت – [آلمان – ۲۰۰۰] – [طرح های معماری]
- سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک – [ – ۱۹۹۹] – [طرح های معماری]
- ساختمان مرکزی صنعت نفت ایران – [تهران – ۱۹۹۸] – [طرح های معماری]
- طرح کتابخانه ملی ژاپن – کانسای کان – [ژاپن – ۱۹۹۶] – [طرح های معماری]
- طرح مجتمع مرکزی وزارت نیرو – [تهران – ۱۹۹۶] – [طرح های معماری]
- طرح ساختمان استانداری تهران – [تهران – ۱۹۹۶] – [طرح های معماری]
- طرح موزه ملی آب ایران – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
- طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
- طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
- طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
- طرح مجموعه ورزشی رفسنجان – [رفسنجان – ۱۹۹۴] – [طرح های معماری]
- طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری رفسنجان – [رفسنجان – ۱۹۹۴] – [طرح های معماری]
- طرح آماده سازی ۲۰۰هکتار اراضی سپاهان شهر – [اصفهان – ۱۹۹۴] – [طرحهای آماده سازی]
- طرح آماده سازی ۳۸۰هکتار اراضی شهر جدید بهارستان – [تهران – ۱۹۹۲] – [طرحهای آماده سازی]
- طرح آماده سازی برزن C پولادشهر – [اصفهان – ۱۹۹۰] – [طرحهای آماده سازی]
- طرح آماده سازی ۵۵۰هکتار اراضی منطقه مرکزی شهر جدید بهارستان – [تهران – ۱۹۰۰] – [طرحهای آماده سازی]
- طرح توسعه و احیای منطقه شرق اصفهان (تامشا) – [اصفهان – ۱۹۹۶] – [طرحهای شهرسازی]
- طرح احیای مجموعه کریمخانی شیراز – [شیراز – ۱۹۹۴] – [طرحهای شهرسازی]
- طرح شهر جدید پولادشهر – [اصفهان – ۱۹۹۴] – [طرحهای شهرسازی]
- طرح شهر جدید بهارستان – [تهران – ۱۹۹۳] – [طرحهای شهرسازی]
- طرح جامع منطقه اصفهان – [اصفهان – ۱۹۹۱] – [طرحهای شهرسازی]
- طرح جامع شهر اصفهان – [اصفهان – ۱۹۹۱] – [طرحهای شهرسازی]
- طرح جامع (راهبردی) خرمشهر – [خوزستان – ۱۹۹۰] – [طرحهای شهرسازی]
- طرح جامع شهر شیراز – [شیراز – ۱۹۸۹] – [طرحهای شهرسازی]
طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز
سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت – آلمان
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک
طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران – تهران
طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – تهران
– بهره گیری کامل و معمارانه از شکل و ابعاد زمین
– انعطاف پذیری فضاها برای عملکردهای متفاوت
– بهره گیری ازنمادهایی چون ترازو و نور
منابع