بیوگرافی و آثار فرانک لوید رایت
هر معمار بزرگ – لزوما – شاعر بزرگ است. او باید مترجم بزرگ روز، زمان، سن او باشد.
فرانک لویید رایت در 8 ژوئن 1867 در Richland Center، ویسکانسین متولد شد. پس از کالج، او دستیار رهبر معمار لوئی سولیوان شد. رایت سپس شرکت خود را تأسیس کرد و یک سبک شناخته شده به نام مدرسه پروری را که برای طراحی معماری ارگانیک در طرح های خانه ها و ساختمان های تجاری تلاش می کرد، توسعه داد.او بیش از شغل خود ساختمان های نمادین متعددی ساخته بود. او در 9 آوریل 1959 درگذشت.مادرش، آنا لویید جونز، معلم یک خانواده بزرگ بود که اهل بهار سبز، ویسکانسین، جایی که رایت بعدها خانه معروف خود، Taliesin را ساخت بود. پدر وی، ویلیام کری رایت، واعظ و موسیقیدان بود.
رایت کارآموزی خود را با شرکت معماری شیکاگو آدلر و سالیوان آغاز کرد و به طور مستقیم تحت لوئیس سالیوان، معمار بزرگ آمریکایی به نام “پدر آسمان خراش ها”قرار گرفت.در سال 1889، یک سال پس از شروع کار برای لوئیس سالیوان، رایت 22 ساله با یک خانم 19 ساله به نام کاترین تولین ازدواج کرد و سرانجام شش فرزند داشتند.خانه آنها در حومه اوک پارک شیکاگو، که در حال حاضر به عنوان خانه و استودیو فرانک لوید رایت شناخته می شود، اولین شاهکار معماری آن است.آنجا بود که رایت معماری خود را پس از ترک آدلر و سالیوان در سال 1893 تاسیس کرد.
در همان سال، وی خانه Winslow در رودخانه جنگل را طراحی کرد که با افکت افقی و گستردگی آن، فضای باز داخلی، اولین نمونه از سبک انقلابی رایت است که بعدها به عنوان “معماری ارگانیک” نامگذاری شده است.
آثار به جا مانده از وی
Fallingwater
Guggenheim Museum
Johnson Wax Headquarters
Taliesin West
Robie House
Imperial Hotel, Tokyo
Darwin D. Martin House
Unity Temple
Ennis House
Larkin Administration Building
Affleck House
Dana-Thomas House
Coonley House
Marin County Civic Center
First Unitarian Society of Madison
Price Tower
Westcott House
Monona Terrace
Meyer May House
Allen House
Annunciation Greek Orthodox Church
Graycliff
Fallingwater
یکی از پیشگامان اصطلاح “معماری ارگانیک”، یکی از نمادین ترین نماد آن Fallingwater است، که بر روی یک آبشار در روستای پنسیلوانیا قرار دارد. از زمان بازنگری، طرح، بازتابی مداوم در رابطه بین انسان، معماری و بیشترین ویژگی در ذهن و ذهن فرانک لوید رایت دارد. این طرح در سال 1937 توسط تاجر Edgar J. Kaufmann و همسرش به عنوان یک خانه آخر هفته به اتمام رسید. در اصل ذهن رایت قصد یکپارچگی این پروژه را در منظر، ایجاد طرح به عنوان یک عنصر طبیعی از محیط زیست بود. مصالحی که ساختمان از ان ساخته شد سعی شده که بیشتر از مصالح محلی همان منطقه یعنی سنگ ها و چوب همان جنگل مورد استفاده قرار گیرد.امروز، Fallingwater یک بنای یادبود ملی ایالات متحده است و به عنوان یک موزه عمومی عمل می کند. با این حال، برای جامعه معماری، تجربه دیدن یا ورود به Fallingwater برای اولین بار به مراتب بیش از هر نمایشگاهی که در آن وجود دارد تحت تاثیر قرار میدهد.
Guggenheim Museum
موزه سولومون ر. گوگنهایم که در سال 1943 توسط فرانک لویود رایت طراحی و ساخته شد، تا سال 1953 پس از شش ماه پس از مرگش، به عموم مردم باز گردید و یکی از بلندترین آثار او در خلقت همراه با یکی از محبوب ترین پروژه هایش. منحنی آلی موزه به طور کامل در مقابل شبکه ی شهر منهتن متضاد است و یک نقطه عطفی برای همه دوستداران هنر، بازدید کنندگان و عابران پیاده است. در بیرون موزه گوگنهایم یک سیلندر سفید بتونی از بتن مسلح به سمت آسمان می چرخد.منحنی های درخشان موزه بیرونی، با این حال،این اثرات حتی بیشتر و خیره کننده تر بر داخل بود.در داخل رایت “یک فضای عالی در یک طبقه پیوسته” پیشنهاد کرد و مفهومش موفقیت بود. طراحی موزه به عنوان یک طبقه پیوسته با سطوح رمپ ها که از روی دهلیز باز نیز دیده می شود، باعث ایجاد تعامل بین افراد در سطوح مختلف شده است.اگر چه ساختمان بسیار باشکوه و بزرگ است و یک اثر به یاد ماندنی خلق کرده است اما از لحاظ عملکرد داخلی بسیار ناموفق بوده است،زیرا دیوارهای داخلی برای نمایش نقاشی ها و اثار هنری هنرمندان به دلیل منحنی بودن مناسب نبود و سخت میتووانستن اثار خود را به نمایش قرار دهند.قبل از بازگشایی ۲۱ هنرمند طی یک نامه ای اعتراض خود را نسبت به فضایی که وجود داشت برای نمایش آثار هنری انها وارد کردند.در سال 1992، موزه علاوه بر معماری Gwathmey Siegel & Associates که رایت در آن قرار داشت، طراحی شده بود. معماران طرح های اصلی رایت را تحلیل می کردند و از ایده هایشان یک برج سنگ آهکی 10 طبقه ای ساختند که دارای دیوارهای تخت بودند که برای نمایش هنر مناسب تر بود.
Johnson Wax Headquarters
واقع در راسین، ویسکانسین، ساختمان اداری SC Johnson و Son یکی از مهمترین اظهارات فرانک لوید رایت در مورد طبیعت ساختمان های اداری است. جانسون جونیور به رایت دستور داد تا یک ساختمان اداری در سطح جهانی برای شرکت خانوادگی طراحی کند و در سال 1936 طرح های رایت تأیید شد و ساختمان در ماه آوریل 1939 به طور رسمی افتتاح شد. اغلب به عنوان ساختمان واکس جانسون نامیده می شود، بیشترین مشخصه قابل شناسایی آن ستون های dendriform است، نامی که توسط رایت مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل شکل درختی آنهاست. توانایی رایت به راحتی استعاره ارگانی را در معماریش به نمایش می گذارد، از طریق یک ستون قارچ بلند که در پایه یک قطر فقط 9 اینچی قرار دارد، در ساختمان ظاهر می شود. تخیل رایت موجب ایجاد این ستون های خالی شده است که به عنوان تخلیه آب های طوفان استفاده می شود و دارای پایه های آویزان با کفش های برنزی پین شده است. او واقعا طراحی کامل این ساختمان را ارائه داد که به طور ذهنی بیش از 40 قطعه مبلمان را ایجاد کرد. آسانسورها در یک چتر پرنده مانند ظاهر قرار گرفتند و دیدگاهی پانوراما از اتاق بزرگ را که از زیرزمین تا سطح پنت هاوس حرکت می کردند، به نمایش گذاشت.
Taliesin West
آریزونا در صحرای سونورن خارج از اسکاتلند واقع شده است و یادآوری زندگی و کارهای فرانک لوید رایت است. بین سالهای 1937 تا 1959، Taliesin West خانه های زمستانی برای رایت و خانه تابستانی همسرش، در بهار سبز، ویسکانسین بود، علاوه بر کارگاه و مدرسه رایت برای کارآموزانش بود. ابتدا در سال 1927 برای فرار از زمستان های سخت در غرب میانه، آب و هوای بیابانی خشک شده در آریزونا به یک مکان تبدیل شد که می توانست رایت و کارفرمایانش را الهام بخش کند. رایت متوجه شد که فضای صحرای سونورن در اسکاتلند محل مناسب برای محل اقامت، محل کسب و کار و مهمتر از همه مکان برای یادگیری است. نه تنها نماد رفع همه کاره و گسترش نفوذ در سراسر ایالات متحده است، بلکه یک لحظه در زندگی حرفه ای خود را نشان می دهد که در آن زمینه و زبان بومی شروع به ادغام شدن با سبک Prairie فرمول رایت می کنند.خانه و استودیو در حین ساختن Taliesin West صرفا مجموعه ای از “جعبه های خواب” بودند که در اطراف یک تراس مرکزی برای رایت و کارفرمایان خویش قرار می گرفت. هنگامی که بخش اصلی خانه و استودیو توسط کارآموزان تکمیل شد، فضاهای مختلف خانه برای رایت و همسرش، کارآموزان و فضاهای جمع آوری شده برای حفظ یک حس خاص حریم خصوصی در داخل، اما یک ترکیب رسمی تعادل با چشم انداز. Taliesin West کمتر از یک ساختمان منحصر به فرد است زیرا مجموعه ای از فضاهای است که از طریق تراس، باغ و استخر متصل می شوند.در سال 1982، Taliesin غرب به عنوان نشانه ملی شناخته شد و در سال 2008 نامزد دریافت جایزه میراث جهانی شد.
Robie House
خانه روبی یک آرایش فضایی از فضاهای عمومی و خصوصی را ایجاد می کند، به آرامی خود را از خیابان در یک سری از افق های افقی جدا می کند.با ایجاد همپوشانی از صفحه ها با این ژست،به فضای داخلی گسترش پیدا کرد و در عین حال فضای محدوده ای از محفظه را فراهم کرد.همانطور که در بسیاری از پروژه های رایت دیده می شود، ورودی خانه در نگاه اول به وضوح قابل تشخیص نیست به این دلیل که رایت معتقد است فرایض به سمت خانه باید یک سفر داشته باشد. رایت همچنین اهمیت صدای خانه را با یک شومینه که اتاق زندگی و ناهارخوری را جدا کرده است، باز می کند تا از سقف بالای کمربند برای اتاق بیلیارد و اتاق بازی باز شود.پیشانی این پنجره ها در نمای شرقی و غربی، همراه با سقف کم، بر محور طول خانه تأکید داشت و دیدگاه ها را نسبت به خارج به نمایش گذاشت. این پنجره ها نیز بر روی درب های فرانسوی در امتداد دیوار کل دیوار در سطح اصلی، به بالکن باز شد. زاویه های خورشید به طور کامل با این کانال محاسبه شده است که یک آفتاب صبح روز نیمه تابستان فقط در انتهای کل نما قرار می گیرد و در عین حال اجازه می دهد که نور در سیلاب قرار گیرد تا در طول ماه های بهار و پاییز خانه گرم شود.
Imperial Hotel, Tokyo
هتل رایت، که دیگر ایستاده نیست، در سال 1923 با هدف به نمایش گذاشتن مدرنیته ژاپن و جذب بازدید کنندگان غربی تکمیل شد. این مجموعه در اطراف یک حیاط بزرگ و منعکس کننده استخر قرار گرفته است. بالهای حاوی اقامتگاههای هتل به هر طرف و به طرف عقب سایت گسترش یافته است. هتل یکی از اولین نمونه هایی از تجسم مایان است، یک سبک مدرن معماری است که نشانه هایی از معماری و نمادگرایی فرهنگ های پیش از کلمبیایی Mesoamerican را به دست آورد.در همان زمان، رایت همچنین از اشکال معابد در پالنکه استفاده کرد – یک ایالت کیوان در جنوب مکزیک که در قرن هفتم میلادی برای ساختن خانه Hollyhock در لس آنجلس ساخته شده بود.سه حجم موازی که مجتمع هتل را تشکیل می دادند، توسط راهروهای عمود و پل ها پیوند داده می شد و شکل طرح را که اغلب به علامت “هتل امپریال” مطابقت دارد، نشان می دهد. رایت ترکیبی از مواد، از جمله بتن مسلح و آجری را انتخاب کرد. سنگ Ōya، یک سنگ آتشفشانی ژاپنی با رنگ خاکستری و سبز، حکاکی شده و به الگوهای تزئینی توسط هنرمند محلی به منظور ارزیابی طرح های مایان سنتی حک شده است. با این حال، تزئینات و اتصالات ساختمان نیز نشانگر معماری تاریخی ژاپن بود.
Darwin D. Martin House
خانه مارتین بخشی از یک مجتمع بزرگ بود که در نهایت شامل خانه بارتون بود؛ یک حیاط مدرن که خانه مارتین را به یک ساختمان محافظ و گاراژ شیشه ای متصل می کند؛ و کلبه باغبان. این مجموعه نتیجه یک همکاری نزدیک بین رایت و همکارش والتر برلی گریفین بود که به پروژه نظارت داشت؛ اسکار لنگ، پیمانکار و سازنده آن؛ و مارتینز، که یک جریان مداوم بازخورد در مورد طراحی و ساخت خانه را فراهم کرد. شیشه های سرامیکی قابل توجهی از خانه مارتین توسط شرکت Linden Glass از شیکاگو ساخته شده است. اشکال گیاهی مثل شکل هندسی، به سبک طراحی شده با طرح های ویستریا مرسوم که در محیط شومینه موزاییک طراحی شده توسط Orlando Giannini، یکی دیگر از مشارکت کنندگان مکرر رایت است. شومینه در قلب خانه واقع شده است و به عنوان یک لنگر کار می کند که از آن همه چیز دیگر به صورت ارگانیک رشد می کند.با حمایت قوی دولتی و خصوصی، خانه مارتین در حال حاضر به عنوان یک مرکز هنرهای آموزشی فعال، با تورها، کلاس ها، رویدادها و فروشگاه در خانه حمل و نقل، حتی بعضی از کارهای ترمیم را خاتمه می دهد.
Unity Temple
یونیتی معبد، کلیسای بتنی سبک Prairie است که نخستین مشارکت وی در معماری مدرن محسوب می شود.کلیسای واقع در شیکاگو در پارک بلوط، در نزدیکی استودیوی رایت، کلیسا توسط وزیر رادنی جوننو رهبری شد. ساخت این ساختمان از بتن مسلح شده در محل بود که عمدتا برای کارخانه ها و انبارها در آن زمان مورد استفاده قرار می گرفت.سقف های تخت با پرده های براق که مجموعه ای از جلوه ها را تشکیل می دهند که در آن ساختمان را تشکیل می دهند، در نظر گرفته می شوند تا به محیط زیست متصل شوند، نه به یک نقطه قابل توجه. رایت گفت: “معبد ویتنام معماری کاملا جدیدی را ایجاد می کند و نخستین بیان آن است.” “این کمک من به معماری مدرن است.”
Ennis House
در نزدیکی بالای خیابان ورمونت، خانه انیس توسط فرانک لویید رایت در سال 1924 ساخته شده است که در محیط اطراف آن به عنوان یک ساختار مدولار بنایی ساخته شده از آجرهای بتنی مربع است. خانه شامل دو ساختمان، خانه اصلی و یک آپارتمان / گاراژ جداگانه کوچکتر است که توسط یک حیاط وسیع گودال که از منطقه بزرگ لس آنجلس خارج می شود، جدا شده است. با هم، دو قطعه جداگانه برای تسخیر چشم انداز و خانه های ساخته شده در اطراف خیابان ها، به عنوان 10،000 فوت مربع خانه های عظیم گسترش افقی در سراسر تپه.ایوان سرپوشیده مانند ستون فقرات در امتداد سمت شمالی خانه اجرا می شود تا فضاهای عمومی و خصوصی را به جنوب وصل کند.الهام گرفتن از آن بسیار واضح است، زیرا عشق رایت به هنر و معماری مایان، این محل را به ساختارهای بسیار زینتی، متقارن و سازمان یافته فرهنگ متصل می کند.خانه انیس چهارم در مجموعه ای از خانه های بلوک بتنی طراحی شده و تکمیل شده توسط فرانک لوید رایت برای مشتریانی است که علاقۀ خود را به فرهنگ میانه های باستانی به اشتراک گذاشتند. او روش های موفق خانه های قبلی را با درک ضرورت توجه به مسکن در محیط آفتابی کالیفرنیای جنوبی خود ترکیب کرده است.
Larkin Administration Building
امروز ساختمان اداری لارکین به درستی جایگاه افتخاری در تاریخ معماری مدرن را برای تکنیک، زیبایی شناسی، و پیشرفت اجتماعی. در حالی که بعضی از ایده های آن امروز امروز عجیب و غریب به نظر می رسند، مانند ارگان در وسط دهلیز و میز با صندلی های داخلی، دیگران بخشی از چشم انداز معماری که در محل کار ما را احاطه کرده اند، مانند درهای شیشه ای، فضاهای باز فضای باز و محیط بسته شده تحت کنترل آب و هوا است.ساختمان عمر 50 ساله بود، تا زمانی که شرکتی که آن را ساخت، شرکت صابون لارکین، آن را نابود کرد. بعد از یک زمان که هیچ ساکن دائمی برای ساختمان یافت نشد، در سال 1950 تصمیم گرفت آن را تخریب کند، چیزی که امروزه غیر قابل تصور است. علیرغم تقریبا نیمی از قرن، تقریبا هیچ عکس با کیفیت باقی نمی ماند که اجازه می دهد ما معماری را تحسین کنیم، و تعداد کمی از آن ها وجود دارد، هیچ کدام رنگی نیستند.برای بازسازی این ساختمان در تصاویری که در اینجا دیده می شود، کمتر از 8 ماه کار در زمان آزاد بود. اما همه این زمان ها نه تنها به دلیل مشکل ساخت مدل های این ساختمان با جزئیات پیچیده ساخت و ساز و مبلمان، بلکه همچنین به دلیل این که زمان لازم برای به دست آوردن دانش فنی لازم برای انجام این کار لازم بود، مورد نیاز بود.
Price Tower
ایده برج price یک درخت بود، به طوری که یک سیستم حمایت کننده، سیستم سازمانی – هسته ای – که به بقیه طبقه ها تغذیه شده بود وجود داشت.رایت به نام “درختی که از جنگل شلوغ فرار کرد” نام مستعار بود که نه تنها در مفهومش بود، بلکه اشاره به یک ساختمان بلند که رایت برای منهتن طراحی کرده بود، اما هرگز ساخته نشد.هنگامی که رایت کمیسیون برای برج قیمت داده شد، او دوباره پروژه از دست رفته به منظور برداشتن ایده ها به پروژه را آغاز کرد، در نتیجه درختی که از جنگل شلوغ فرار کرده بود، جای خود را در Oklahoman Prairie پیدا کرد.با وجود تفاوت بین برج قیمت و کارهای قبلی رایت، رایت قادر است برج را به همانمنعکس کند.بتن ریخته شده از کف طبقه برج ها و هسته همراه با پوشش پانل مس که پتیین در طول زمان به دست آمده است، ارتباطی با طبیعت را از طریق ساختمان های زمین ایجاد می کند.
Graycliff
املاک گرایکلیف توسط فرانک لوید رایت (1867-1959) طراحی شده است و بین سالهای 1926 و 1931 ساخته شده است. در حدود 20 دقیقه به جنوب مرکز شهر بوفالو، نیویورک، در 6472 خیابان Old Lake Shore در شهر Derby، نیویورک واقع شده است . گریچلیف گاهی اوقات “جواهر در دریاچه” نامیده می شود و در خیابان اری با چشم انداز وسیعی از مرکز شهر بوفالو و ساحل انتاریو قرار دارد.
Graycliff یکی از جاه طلبی ترین و گسترده ای از املاک و مستغلات تابستان است که تا کنون طراحی شده است. Graycliff یک مجتمع از سه ساختمان است که در منظر 8.5 هکتار (34000 متر مربع) یکپارچه شده اند. آن را در خیابان با دیدگاه دریاچه اری در سراسر انتاریو قرار گرفته است. ساختمان ها، در سبک معماری ارگانیک رایت، در میان زمینه های وسیع و باغ ها نیز توسط رایت طراحی شده اند.
منابع: Archdaily-Dezeen-Biography-HHArchitects